Svar: Hjælp til søvn og måltider - PART II

1. november 2022

Alder:
6 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev og alle dine tanker :) Dejligt at høre, at det er blevet meget nemmere at putte lillepigen - og nu med mindre brug af bold. Det er super godt:)

Det er rigtig godt, at jeres datter viser interesse for at spise og holde lidt mad i hånden selv. Det må hun meget gerne og at sidde med mad i hånden en rigtig god øvelse. Det styrker hendes hånd-øje-koordination og styrker hende også mundmotorisk. Hun lærer at mad smager forskelligt, at det kan have forskellig konsistens, temperatur osv. Ligesom hun naturligt får en fornemmelse for, hvordan det er at have fastere mad i munden, indtil videre har hun jo været vant til at drikke mælk, så det er naturligt helt nyt for hende:)

Jeg vil anbefale jer, at I netop udnytter hendes lyst til at sidde med mad i hånden, og derfor starter med at sætte hende i den høje stol, så hun lærer at forbinde dette med at skulle spise. Så tilbyder I hende f.eks. lidt ristede rugbrødsbjælker, agurkeringe, lidt kogte grøntsagsbuketter som broccoli og blomkål, en kartoffelbåd fra ovnen, lidt bløde frugtbåde osv. som hun selv sidder med, kan gnaske og gumle lidt på, og på den måde blive opmærksom på, at det er spisetid - og så følger I efter med lidt på en ske. Giv hende også vand af kop, så hun på den måde hjælpes til at bearbejde føden bedre og samtidig vænnes til at drikke vand, som fremadrettet naturligt også vil skulle udgøre en del af hendes væskeindtag.

Det er netop vigtigt, at hendes væskeindtag stadig dækkes - det er sandsynligvis fordi skemaden fylder mere nu, og hun derfor naturligt drikker mindre om dagen, at hun søger flasken ekstra om natten. Og det er også helt naturligt, at hun vil have brug for flaske sen aften og tidlig morgen - det er flasken midt nat, som I nu skal forsøge at trappe ud af. Og I kan netop trappe ud, ved at give hende minde og mindre ...

Annonce

... i flasken. Når det så er sagt, så lyder det som om, at I måske skal give hende lidt mere mælk i de flasker, som hun får...

I skriver, at hun drikker mellem 800-1000 ml mælk i døgnet, og I fortæller også, at hun drikker ca. 135 ml i hver flaske. Det vil sige, at hun får 6-7 flasker i døgnet. Nu hvor hun nærmer sig 7 måneder, så vil jeg anbefale, at I går ned på 5 flasker i døgnet og i stedet kommer lidt ekstra mælk i hver flaske. Når hun bliver 7 måneder vil 4 flasker sandsynligvis være passende, og skemaden vil der også kunne fylde mere.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Hvis hun kan drikke det, må hun gerne få 150-180 ml aften og sen aften, altså når hun puttes kl. 19.30-20 og igen kl 23.30-00. Hvis hun drikker større flasker på netop disse tidspunkter, så vil hun sandsynligvis kunne sove et længere søvnstræk og vil ikke vågne efter 2.5 time for at få flaske igen, men kan i stedet netop begynde at sove igennem til næste morgen. Det vil være realistisk at arbejde på, at hun sover til f.eks. kl. 05/06 uden mælk.

Du må gerne forsøge med en flaske vælling. Det er i principppet en tynd grød, og nogen oplever, at det derfor mætter lidt mere. Der sker ikke noget ved at forsøge, og hvis hun ikke kan drikke mere end 135 ml, så kan vælling nogle gange være en god idé. Men umiddelbart lyder det som om, at det er lidt mere mælk hun egentlig har behov for om aftenen og i sin drømmeflaske... Det er helt okay, hvis hun i løbet af dagen er begyndt at sige fra overfor nogle af flaskerne, for når hun bliver 7 måneder, vil hun ofte springe flasken formiddag og eftermiddag over. I stedet gives her lidt større mellemmåltider og vand af kop. Det lyder derfor umiddelbart som om, at hun selv er begyndt at vise et andet behov nu, og det er rigtig fint:)

Jeg håber, at du kan bruge ovenstående lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen. Fortsat god appetit :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Insemination

Hvis man har problemer med at blive gravide, så kan man blive behandlet med Insemination.

Insemination er den enkleste fertilitetsbehandling og den kan hjælpe, hvis manden har lettere nedsat sædkvalitet.

Behandlingen foregår ved at man fører en portion sæd direkte ind i livmoderen. På den måde springes sædcellerne den første del af vejen til ægget over og chancen for graviditet er dermed større. Derudover bruger man en 'oprenset' portion sæd, det vil sige en mere...

Læs mere i Babylex

Sexliv

Der er meget forskelligt hvornår både kvinden og manden har lyst til at genoptage sexlivet efter en fødsel. For nogle par går der mange måneder før de begge er parate.

Mange tror at det kun er kvinden der skal være parat, fordi det jo er hende der har født, men mænd der har oplevet deres kone føde og har set barnet komme ud af vagina, kan også have svært ved at genoptage sexlivet.

Efter fødslen er kvindes hormonbalance anderledes, end før hun blev gravid, og en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Du är min absoluta förebild inom allt med barn och allt som rör barnuppfostran/sömn/mat/sjukdom. Trots att jag aldrig träffat dig känner jag ett 100% förtroende och respekt för dig och känner att din syn på barn och hur man ska hantera olika situationer är helt rätt. Det finns så många metoder och syn på området idag men du har en sån sund och kärleksfull inställning.

För att sammanfatta det jag precis skrev: Du är min "guru" inom området och jag är glad att jag Tack vare min danska svärmor fann din sida och äntligen kunde få den hjälp och feedback jag så väl behövde!

Tack
/Erika